معرفی و دانستنی های ایران مال

معرفی و دانستنی های ایران مال

معرفی و دانستنی های ایران مال

ایران مال یا بازار بزرگ ایران واقع در منطقه ۲۲ تهران یکی از مراکز تجاری مهم کشور است که علاوه بر فروشگاه‌های متعدد، امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی همچون شهربازی، پردیس سینمایی، مجموعه ورزشی و هتل نیز دارد. از جاهای دیدنی ایران مال می‌توان به مسجد جامع، باغ ماهان، باغ دیدار، تیمچه سنتی، کتابخانه، تالار آینه، ایوان اشراق، شربت‌خانه، پاتیناژ ایران مال و باغ رستوران ملل اشاره کرد.

ایران مال یکی از پنج مال برتر جهان و جزو بزرگ‌ترین پروژه‌های تجاری، فرهنگی و اجتماعی ایران و خاورمیانه است که از دیدنی های تهران در شب به شمار می‌رود. این مجموعه هم مکانی برای خرید کردن و هم تفریح و سرگرمی به شمار می‌رود. در ادامه به معرفی ایران مال و تمام بخش های آن می‌پردازیم و بیشتر با این مجموعه آشنا می‌شویم.

ایران مال از جاهای دیدنی تهران است که بین دو شهر تهران و کرج قرار دارد. این مجموعه در شمال غربی پایتخت و در نزدیکی پارک چیتگر و دریاچه‌ی شهدای خلیج فارس در منطقه‌ی ۲۲ واقع شده است. در انتهای اتوبان شهید خرازی می‌توانید بازار بزرگ ایران را پیدا کنید.

تاریخچه و وسعت ایرانمال

شروع فعالیت های مجتمع تجاری ایران مال، در سال 1390 با حدود هفت هزار نفر در زمینی به مساحت یک میلیون و 100 هزار متر مربع آغاز شده است. طی دو سال بعد در فاز بعدی 600 هزار متر مربع دیگر در ضلع غربی به سایت پروژه اضافه شد. در کل مجتمع تجاری ایران مال علاوه بر بخش تجاری دارای دو برج اداری، پارگینگ، دو هتل 5 ستاره ، دریاچه و تالار پذیرایی نیز خواهد شد.

بازار بزرگ ایران ( ایران مال) به لحاظ وسعت و مساحت، تنوع فعالیت ها و ارائه ی مجموعه ای بی نظیر از برندهای ملی و بین المللی جزو مراکز تجاری فرامنطقه ای محسوب می شود. طراحی این مجموعه توسط شرکت مشاور Norr که تجربیاتی موفق در زمینه طراحی اینگونه مراکز تجاری در نقاط مختلف دنیا را دارد، انجام گرفته است.

 معرفی و دانستنی های ایران مال

برای پی بردن به عظمت ایران مال چند مثال را با هم بررسی می نماییم.

- اگر بخواهید کل پروژه را بازدید نمایید و توقف نداشته باشید باید ۱۴٫۷ کیلومتر ساعت پیاده روی کنید. یعنی به اندازه مسافت خیابان ولیعصر از میدان منیریه تا میدان تجریش. این کار ۴ ساعت طول خواهد کشید.

اگر شرایط بالا باقی بماند با این تفاوت که شما برای بازدید از هر مغازه ۵ دقیقه توقف نمایید ۱۴٫۷ کیلومتر پیاده روی دارید اما این بار ۳ روز کاری زمان نیاز دارید.(۳۶ ساعت)

اگر شرایط بالا باقی بماند با این تفاوت که از هایپر مارکت مجموعه نیز بازدید نمایید و ۱۰ دقیقه برا هر مغازه توقف نمایید ۱۴٫۷ کیلومتر پیاده روی دارید اما این بار ۶ روز کاری زمان نیاز دارید.(۷۳ ساعت)

مساحت بازار بزرگ ایران (ایران مال) برابر ۱٫۹۵۰٫۰۰۰ متر مربع می باشد که تنها ۳۰ درصد از این فضا تجاری و قابل اجاره است و مابقی فضاها غیر تجاری است. پایین بودن این عدد به این معناست که بیشتر فضای مجموعه به کاربری تفریحی فرهنگی اختصاص یافته است.

نکته: همانطور که در بالا به آن اشاره شد نکته جالب توجه برای سرمایه گذاران در ایران مال این است که هیچ کدام از واحد های ایران مال در دسترس برای فروش نمی باشد و تمام واحدهای تجاری آن را می بایست اجاره نمایید یا در حالت دوم از درصد فروش خود به مجموعه سهم پرداخت نمایید.

این مجموعه در زمینی به مساحت ۳۱۷ هزارمترمربع در دامنه جنوبی رشته کوه های البرز احداث شده است. ایران مال در شمال شرقی شهرک چیتگر در منطقه ۲۲ تهران (انتهای اتوبان شهید همت و همچوار با اتوبان شهید خرازی) حاشیه پارک چیتگر و در نزدیکی دریاچه شهدای خلیج فارس قرارگرفته است.

از جمله محاسن این مجتمع، نزدیکی آن به ۳ فرودگاه مهرآباد، پیام و امام خمینی (ره) می باشد که امکان دسترسی آسان به آن را جهت بازدیدکنندگان خارجی و داخلی فراهم می آورد

در نهایت ساخت این پروژه 4 سال به طول انجامید و فازهای مختلف آن کم کم در حال بهره برداری هستند.

امکانات ایران مال

- بازار سنتی

- باغ ماهان (این باغ در طبقات مختلف مال تقسیم شده است)

- تالار اشراق و تالار الماس

- کافه (کافه سینما، کافه ورزش و...)

- جاده‌ سلامتی

- استادیوم چند‌منظوره (در حال تجهیز)

- مجموعه نمایشگاهی (چهار طبقه)

- مرکز تجارت جهانی (در حال تکمیل)

باغ ماهان ایران مال

باغ ایرانی که در دل مجموعه واقع شده از باغ شازده ماهان کرمان الهام گرفته است. این باغ دارای ۵ سطح ارتفاعی مختلف به صورت پلکانی است که آبریز ها و آبنماهای آن در کنار گیاهان باغ فضای دلنشین همراه با آرامشی را ایجاد می کند و در مسیر باغ ۴ رستوران بین المللی و همچنین مغازه هایی برای خرید پوشاک وجود دارد؛ یکی از این فروشگاه ها، فروشگاه ورناس ایران مال است.

باغ ایرانی ایران مال

«باغ ایرانی» با الهام از باغ شاهزاده ماهان و در کلام بومیان، باغ شازده ماهان در حوالی شهر کرمان قرار گرفته است که قدمت آن به اواخر دوره ی قاجار باز می گردد. این باغ به دستور حاکم وقت شهر کرمان، محمد حسن خان سردار ایروانی شروع به ساخت شد

بعدها بنای این باغ توسط حاکم بعدی شهر یعنی عبدالحمید میرزا ناصرالدوله ادامه یافت، البته تزئینات و ظریف کاری های معمول بعد از فوت وی نیمه تمام باقی ماند. به صورت باغ تخت با پنج سطح (پلکانی) و آبریزها و آب نماهای خود، یادآور شکوه باغ های زیبای ایرانی ـ اسلامی است

در سقف این باغ از پوشش های غشایی استفاده شده که از ورود اشعه های خورشید جلوگیری نموده و تنها نور را وارد مجموعه می کند و فضایی مناسب برای رشد گیاهان را فراهم می آورد. سقف این باغ برنده جایزه طراحی برتر سازه های فولادی کشور در سال ۹۶ گردید که به امضای دکتر رسول میرقادری نیز رسیده است

این باغ دو ورودی با نمای فوق زیبای شیشه ای دارد که محوطه و لند اسکیپ شمالی را به دریاچه موزیکال جنوبی متصل می کند.

در فضایی به ارتفاع ۱۴ متر و مساحت ۳۰۰۰ متر مربع می باشد

هدف از این باغ ایجاد محیطی مناسب برای گفت و گو است. سقف این باغ شیشه ای است و دارای آبنما و درخت های پالم کالیفرنیا می باشد. این باغ دارای کافی شاپ نیز می باشد.

وجود طیف گوناگونی از گیاهان و جریان آبی که در راستای شمالی-جنوبی باغ جاریست، فضای مطبوع و مطلوبی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می کند

چهار رستوران بین المللی در مسیر باغ قرار داشته و در نیم طبقات آن امکان استراحت و استفاده ی مناسب تر از باغ ایرانی را فراهم می نماید

ویژگی دیگری که باعث تمایز این باغ شده، سقف این بناست که از پوشش غشایی استفاده شده است که با کنترل تابش اشعه خورشید محل مناسبی برای رشد گیاهان و نور کافی برای محیط خواهد بود و نمای زیبایی به بام ایران مال می بخشد

شربت خانه ایرانمال

شربت خانه که در ضلع جنوب شرقی بازار سنتی ایرانمال قرار دارد. مساحت این قسمت ۲۵۰ متر مربع است و هدف ایجاد فضایی آرام در کنار نوشیدن شربت برای بازدید کنندگان و مبادله ی اخبار و گفت و گو بین آن هاست.

تمامی نقاشی های روی دیوار آن را دانشجویان دانشگاه هنر تهران انجام داده اند. میز و صندلی های شربت خانه از کاخ سعد آباد آورده شده است.

در زمان های قدیم، به جای کافی شاپ های امروزی، چای سراها و شربت خانه ها بودند که از مردم پذیرایی می کردند

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایرانیان در فضای آرام شربت خانه ها به تبادل اخبار و اطلاعات، شاهنامه خوانی و تبادل اندیشه می پرداختند و از اوضاع و احوال یکدیگر و اجتماع باخبر می شدند؛ هر چند از قدمت شکل گیری آنها اطلاعات درستی در دست نیست. لذا اغلب شهرها و روستاهای این دیار دارای فضاهای گردهمایی و تجمع نظیر شربت خانه ها و پس از آن چایخانه ها و قهوه خانه ها بوده است.

مسجد ایران مال

اولین مکان دیدنی ایران مال که افراد زیادی از آن بازدید می کنند، مسجد ایران مال است. مسجد ایران مال معماری بسیار زیبا و چشم نوازی دارد و شما می توانید در آن تزئینات کاشی کاری و گچ بری بسیار زیبایی را مشاهده کنید.

البته این مکان دیدنی، محل عبادت است اما به قدری زیبا و جذاب طراحی شده است که افراد زیادی برای مشاهده معماری به آن مراجعه می کنند.

معماری این مسجد زیبا از مسجدالنبی الهام گرفته شده و طرح گنبد آن هم با توجه به گنبد حافظیه شیراز طراحی شده است

باغ کتاب ایران مال یا کتابخانه جندی شاپور ایران

‌شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایران مال باغ کتاب نیز دارد و این اولین بار است که در جهان در یک مرکز تجاری چنین مکانی ساخته شده است. باغ کتاب، کتابخانه‌ای بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است که معماری آن به سبک کلاسیک اروپایی است و نامی ایرانی دارد و به آن کتابخانه‌ جندی شاپور گفته می‌شود. این مکان برای برگزاری رویدادهای فرهنگی است. در این کتابخانه می‌توانید یکی از بزرگ‌ترین فرش‌های هندسی جهان را ببینید. این فرش که نقش‌های آن از طرح سقف و کف این مکان الهام گرفته، هشت رنگ دارد که رنگ اصلی آن سبز و در متراژ ۷۰ هزار متر مربع است. جالب است بدانید ۲۵ هنرمند در ۷۰ روز این فرش را بافته‌اند.

باغ کتاب ایران مال یا کتابخانه جندی شاپور ایران

مسیرهای دسترسی به ایران مال

بازار بزرگ ایران به‌دلیل قرار گرفتن در مجاورت بزرگراه شهید خرازی، دسترسی راحتی دارد به‌گونه‌ای که از بزرگ‌راه شهید خرازی با انتخاب خروجی «بازار بزرگ ایران»، می‌توانید وارد تونل یا پل روگذر شوید و به‌طور مستقیم به طبقه موردنظر بروید. برای کسانی که از شهر کرج یا فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی قصد دارند به این مکان بروند بزرگراه‌های کرج و آزادگان امکان دسترسی را فراهم کرده‌اند.

از طریق چهار مسیر می‌توانید به ایران مال دسترسی داشته باشید:

مسیر اول: دسترسی شمالی از بزرگراه شهید خرازی

مسیر دوم: دسترسی جنوبی از خیابان چهارباغ

مسیر سوم: دسترسی غربی از خیابان ایران خودرو

مسیر چهارم: دسترسی شرقی از بلوار طبیعت

دسترسی به ایران مال با مترو

از طریق خط پنج مترو یا ایستگاه ایران خودرو به می‌توانید به بازار بزرگ ایران دسترسی داشته باشید.
از تهران: بزرگراه شهید خرازی شرق به غرب، تونل شماره ۱، تونل جنوبی، خیابان ایران خودرو ورودی شماره‌ی ۱

از کرج: بزرگ‌راه شهید خرازی غرب به شرق، خیابان ایران‌ خودرو، کنارگذر غربی شماره ی، ورودی شماره ۱

جدید ترین آپارتمان ها