معرفی باغ ملی گیاه شناسی ایران

معرفی باغ ملی گیاه شناسی ایران

معرفی باغ ملی گیاه شناسی ایران

باغ ملی گیاه شناسی ایران از جاهای دیدنی تهران است که مکان وسیعی را در شمال غرب تهران و در مراتع خوش آب و هوای پارک جنگلی چیتگر به خود اختصاص داده است. این پارک که لقب بزرگترین و زیباترین پارک گیاه شناسی خاورمیانه را یدک می‌کشد، با مساحتی حدود ۱۵۰ هکتار، در فهرست ده پارک گیاه شناسی بزرگ دنیا قرار گرفته است و با داشتن ۲ آبشار، ۶ دریاچه، رودخانه، جویبار و در آخر طیف وسیعی از گونه‌های گیاهی مناطق مختلف  ایران و سایر نقاط جهان، یکی از زیباترین و سرسبزترین مناطق تهران برای گشت و گذار بشمار می‌رود.دراین  شهر شلوغ و آلوده تهران مکانی سرسبز و آرام است که لحظاتی فراموش نشدنی را در آن تجربه خواهید کرد. این مکان را باغ گیاه شناسی ملی ایران (باغ گیاه شناسی تهران) می نامند. باغی در محیط آرام و زیبای خود، در حین گشت و گذار و تفریح ​​با انواع گل و گیاه بومی ایران و جهان را خواهید شناخت. این باغ بزرگترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه و یکی از ۱۰ باغ برتر دنیا محسوب می شود که در مراتع پارک چیتگر در غرب تهران ساخته شده است.

معرفی باغ ملی گیاه شناسی ایران

تاریخچه و وسعت باغ  ملی گیاه شناسی ملی ایران

تاریخچه شکل گیری باغ گیاه شناسی ملی ایران که بزرگترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه است و از نظر وسعت جزو ۱۰ باغ گیاه شناسی برتر جهان است. به دهه ۳۰ می رسد. در سال ۱۳۴۸ طراحی و ساخت این باغ توسط متخصصان ایرانی و با همکاری تعدادی از کارشناسان خارجی آغاز شد و نقشه جامع این باغ طراحی شد.

این باغ که به باغ گیاه شناسی تهران نیز معروف است، این مجموعه زیر نظر پژوهشکده جنگل ها و مراتع کشور اداره می شود و مجموعه ای به وسعت ۱۴۵ هکتار است که در منطقه 22 تهران شهرک مسکونی چیتگر تهران واقع شده است.

باغ ملی گیاه شناسی دارای آب و هوای نیمه خشک میباشد و میانگین بارندگی سالانه آن حدود ۲۴۰ میلی متر است و در فضای باز و گلخانه ای آن گیاهان بومی و غیربومی کشت می شود.

اهداف تحقیقاتی باغ ملی گیاه شناسی ایران

این مکان در زمینه های مختلف از جمله تحقیقات گیاه شناسی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنایی مردم با اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آنها نقش بسزایی دارد و به عنوان ذخیره ژنتیکی برای گونه های در حال انقراض مورد استفاده قرار می گیرد. در این باغ (باغ گیاه شناسی) با استفاده از روش های علمی گوناگون، امکان شناسایی گونه های مختلف گیاهی در داخل و خارج از کشور، روش تکثیر و تکثیر گونه های ارزشمند از نظر حفاظتی و اقتصادی فراهم شده و دامنه پراکنش آنها نیز فراهم شده است. مشخص. باغ گیاه شناسی ملی ایران بزرگترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه و یکی از ۲۰ باغ گیاه شناسی برتر جهان است.در طراحی این باغ گیاه شناسی تهران تلاش شده تا طبیعت طبیعی شبیه سازی شودچشم انداز سه کوه زاگرس، البرز و هیمالیا و شش رودخانه و یک دریاچه نیز به ایجاد فضای طبیعی باغ کمک کرده است. از دیگر جاذبه های باغ می توان به دو آبشار اشاره کرد که آب آن ها از بلندی و در کنار صخره می ریزد. همچنین سنگ هایی با شکل های پهن، گرد و عمودی بین عناصر آب و گیاه قرار می گیرند تا محیط طبیعی را تداعی کنند. ر باغبانی خاور دور از رنگ زیبای برگ ها و گل های درختچه های چند ساله برای ایجاد مناظر زیبا استفاده می کنند. از این رو در باغ ملی گیاه شناسی سعی شده است با استفاده از گیاهان به صورت انفرادی و انبوه، مناظر زیبا و چشمگیری خلق شود. ترکیب گیاهان با حفظ مرکزیت دریاچه از ویژگی های بارز این محیط است. از گونه های این مجموعه می توان به درختان سوزنی برگ، همیشه سبز، گونه های برگ ریز با رنگ های متنوع پاییزی و درختچه های گلدار اشاره کرد.

امکانات باغ ملی گیاه شناسی

در باغ ملی گیاه شناسی تهران شما عزیزان می‌توانید از هر نوع گل و گیاهی که مدنظر شما است خرید داشته باشید  و در کنار خرید خود می‌توانید در محل مناسبی ساعتی استراحت کنید البته در کافه و رستوران‌های لاکچری که در باغ گیاه‌شناسی تهران برپاشده است

موقعیت باغ ملی گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی ملی ایران یکی از جاهای دیدنی تهران است که در دامنه جنوبی رشته کوه البرز در اراضی چیتگر، در شمال غربی تهران و حاشیه اتوبان تهران - کرج (پیکانشهر) قرار دارد.

دسترسی به باغ ملی گیاه شناسی

اتوبان تهران­-کرج، روجی پیکانشهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران، مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور

جدید ترین آپارتمان ها